«

»

cze 26

Co wiemy o działaniu naszego mózgu? Jak wykorzystać ten potencjał?

Wiemy wciąż za mało. Badania nad budową i funkcjonowaniem mózgu ludzkiego są stosunkowo nowe, sięgają zaledwie XIX wieku. Dlatego też nasza wiedza o mózgu jest wciąż bardzo uboga. Ale jest też dobra wiadomość – po kilkudziesięciu latach studiowania zagadnień dotyczących mózgu jesteśmy pewni kilku kwestii:
1. Mózg każdego z nas składa się z około biliona komórek nerwowych, które łączą się ze sobą dendrytów (wypustków przypominających mikroskopijne haczyki), i każda z nich ma zdolność przekazywania informacji w procesie myślenia.
2. Mózg składa się z dwóch połączonych ze sobą półkul – lewej i prawej, a każda z nich pełni inne funkcje w procesie myślenia:
* Prawa półkula odpowiada za wyobraźnię, przestrzenność, barwy, syntezę, ogół.
* Lewa półkula odpowiada za słowa, logikę, liniowość, analizę.
* Umysł łatwiej zapamiętuje informacje przedstawiane na początku i na końcu, a także te, które z czymś mu się kojarzą. Informacje absurdalne i niecodzienne także są łatwiej przyswajalne.
*Im więcej zmysłów zostanie zaangażowanych w procesie przekazywania danej informacji, tym łatwiej i na dłużej ja zapamiętamy.
*Im bardziej twórcze mamy podejście do zapisywania informacji, tym większą mamy pewność, że nasz umysł łatwiej nam je odświeży i przywoła w odpowiednim momencie.

Jak efektywnie wykorzystać ten potencjał???

Kiedy nie „przeszkadzamy” naszemu mózgowi i pozwalamy mu pracować zgodnie z jego naturalnym rytmem i procesami, to poruszane są wszystkie nasze zmysły, wyobraźnia podsuwa nam różne obrazy, a my sami mamy wrażenie, że widzimy i czujemy to, co myślimy. Twój mózg pracuje obrazami, odczuciami, emocjami. Dzieje się tak na przykład w sytuacji, gdy spotykasz się z przyjacielem i rozmawiacie o filmie,który widziałeś w kinie i który bardzo Ci się podobał. Kiedy przyjaciel prosi Cię o opowiedzenie wrażeń z tego filmu, opowiadasz swobodnie, bo czujesz to wszystko całym sobą.W takich osobistych rozmowach z bliskimi ludźmi nie narzucasz sobie żadnej dyscypliny i pozwalasz słowom swobodnie płynąć. W tych sytuacjach nie są ważne kształt i struktura Twojej wypowiedzi, ale jej zawartość. Dzięki temu,nawet długo po wyjściu z kina, możesz się poczuć, jakbyś tam był ponownie.
Odwrotna sytuacja, w której nieświadomie zaburzamy nasz naturalny proces myślowy, to najczęściej nasza codzienna praca, polegająca na tym, że musimy odpowiadać na maile, pisać raporty albo przygotowywać prezentacje. Pomyśl chwilę jak wtedy działasz. Najprawdopodobniej bierzesz notes albo otwierasz edytor tekstu w komputerze i zaczynasz pisać – liniowo, czasem w punktach, czasem ciągiem, używasz zdań pojedynczych albo, częściej złożonych. Kiedy popełnisz jakiś błąd, wracasz do poprzedniego zdania i poprawiasz je, kiedy napiszesz kilka słów, cofasz się wzrokiem i sprawdzasz, czy wszystko brzmi dobrze.Kiedy skończysz całość, czytasz wszystko od nowa i poprawiasz. To najczęstsze podejście do notowania, zbierania i organizowania myśli na dany temat. Tak nas uczyli w szkołach, taki sposób wydaje nam się naturalny i tak właśnie działamy.Jak zatem uniknąć sabotowania naszego naturalnego procesu myślowego?Zrób dwa krótkie ćwiczenia i zobacz, jak pomóc swojemu umysłowi działać skuteczniej.

Ćwiczenie 1.

Na górze kartki napisz słowo „klucz” i zapisz pod nim jedno dowolne skojarzenie z tym słowem. Następnie pod tym dopisanym słowem zapisz swoje pierwsze z nim skojarzenie. Pod trzecim słowem zapisz skojarzenie z nim, a pod nim kolejne i kolejne. Nie analizuj i nie oceniaj pomysłów, tylko zapisuj pierwsze słowo, które przyjdzie Ci do głowy. Poświęć na ćwiczenie 2 minuty.

Ćwiczenie 2.

Na środku kartki narysuj książkę.to powinien być jak najprostszy obrazek – nie musi być ładny, najważniejsze, żebyś Ty wiedział, że patrzysz na książkę. Następnie wokół rysunku wypisz lub narysuj wszystkie swoje skojarzenia z nim związane. Przeznacz na to ćwiczenie około 5 minut.

Dziękuję Ci za wytrwałość. Pozwól, że teraz podsumuję powyższe ćwiczenia.

1.Właśnie pobudziłeś obie półkule swojego mózgu. Korzystałeś ze słów, logiki i szybkiej analizy, a więc z funkcji lewej półkuli.Wykorzystałeś także wyobraźnię, obrazy i przestrzenność, które związane są z prawą półkulą.

2.Wpisując pierwsze skojarzenie, dotarłeś do tych zakamarków swojego umysłu, w których znajdowało się słowo, jego znaczenie, obrazy z nim związane. One z kolei pobudziły kolejne i kolejne. Gdybyś miał na te zadania więcej czasu, kartka zapełniłaby się w 100%.

3.Jeśli dane skojarzenie pobudziło inny zmysł niż ten dotąd wykorzystywany, to także mogłeś uzyskać ciekawe wyniki. Może nawet Cię one zaskoczyły. Jeśli na przykład pierwszych pięć zapisanych skojarzeń wiązało się z różnymi obrazami,a ten ostatni odświeżył jakieś wspomnienie powiązane z zapachem lub konkretną muzyką,to kolejne skojarzenia mogły pójść właśnie w tym kierunku.

4.Jeśli w drugim ćwiczeniu zamiast słów używałeś obrazów, to pobudziłeś swoją prawą półkulę i założę się, że świetnie się przez te kilka minut bawiłeś. Zawsze kiedy nasz umysł „dobrze się bawi”, czyli czuje się swobodnie i nieskrępowanie, daje nam z siebie więcej.

5.Twoje skojarzenia są niepowtarzalne i co najważniejsze – nieskończone. Ludzki umysł nie ma żadnego ograniczenia w tej kwestii.

6.Drugie ćwiczenie było mapą myśli.Było organizowaniem skojarzeń wokół centralnego tematu, zapisywaniem ich na gałęziach rozchodzących się promieniście od centrum mapy.Ta technika to klucz do wzrostu efektywności Twojej pracy i osiągania celów.

Permalink do tego artykułu: http://justynaolowniuk.pl/co-wiemy-o-dzialaniu-naszego-mozgu-jak-wykorzystac-ten-potencjal

Dodaj komentarz

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com