«

»

maj 09

Uważne słuchanie i działanie

Istotną częścią intuicji i uważności jest umiejętność słuchania.

Kiedy po raz ostatni naprawdę słuchałeś dobiegających Cię dźwięków, zamiast jedynie je słyszeć? Słuchanie jest czymś innym od słyszenia. Słyszenie to zdolność do odbioru dźwięku. Jest biernym aktem. Natomiast słuchanie jest świadome, wymaga aktywnego zaangażowania.

Stale jesteś bombardowany całą gamą dźwięków, płynących z otoczenia, które Twoja świadomość ledwie rejestruje. Podobnie jak zgiełk w Twojej głowie, zewnętrzny hałas nieustannie Ci towarzyszy, tworząc swoiste tło egzystencji.

Zatrzymaj się i usłysz choć część tych dźwięków: przejeżdżające samochody, samolot przelatujący nad głową, czyjś głos w sąsiednim pomieszczeniu, śpiew ptaków. Lub choćby dźwięk oddechu.

Niech to, co słyszysz, zakotwiczy Cię w teraźniejszości. Nie musisz oceniać ani analizować, po prostu słuchaj. Chodzi o to, by być tu i teraz, nic więcej. To proste ćwiczenie uważnego słuchania może otworzyć Cię na zupełnie nowe doświadczenie wewnętrznej ciszy.

Rozwijanie uważności przez uważne słuchanie może uczynić Cię bardziej świadomym na zupełnie nowe doświadczenie wewnętrznej ciszy.

Rozwijanie uważności przez uważne słuchanie może uczynić Cię bardziej świadomym własnych myśli, doświadczeń i zdarzeń, które dzieją się w tym właśnie momencie.

Może również poprawić Twoje relacje z innymi-ograniczyć nieporozumienia i wzmocnić empatię.

Na nasze życie składają się myśli, uczucia i zachowania. W każdej sekundzie coś myślisz, czujesz lub robisz. A na ogół robisz te trzy rzeczy naraz.

Koncentrowaliśmy się dotąd na byciu świadomym swoich myśli i uczuć. Większa świadomość zakłada również stosowanie uważności wobec tego, co robisz: swoich działań i zachowań.

Dobrym początkiem jest obserwowanie oddechu. Może wydawać się to nieco dziwne, ale ćwiczenia oddechowe są skuteczną techniką w praktyce uważności, ponieważ nasze myśli, uczucia i zachowania są ze sobą powiązane. A więc jeśli jesteś w stanie kontrolować swoje oddychanie- aspekt fizyczny- będziesz również w stanie kontrolować swoje myśli i uczucia.

Spróbuj.

Ćwiczenie: Uważne oddychanie

-Przestań oddychać na pięć sekund, by „zresetować” swój oddech.

-Weź powolny wdech, zrób wydech jeszcze wolniej, a jeśli Ci to pomoże, pomyśl:”Biorę wdech. Robię wydech”

-Oddychaj w taki sposób, pamiętając, że spowolnienie zależy od wydechu.

-Wciągając powietrze, skieruj świadomość na to, jak w czasie wdechu unosi Twoja klatka piersiowa lub brzuch, a w czasie wydechu skieruj uwagę na przepływ powietrza przez nos.

Oddychanie pomoże Ci zwolnić tempo i sprowadzi do obecnej chwili. Da Ci również szansę uświadomienia sobie, co myślisz i czujesz, co robisz i zamierzasz zrobić.

Bycie świadomym oddechu jest prostą, wszędzie  i zawsze dostępną metodą na pobudzenie uważności.

Permalink do tego artykułu: http://justynaolowniuk.pl/uwazne-sluchanie-i-dzialanie

Dodaj komentarz

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com